Ranskan instituutin syyskauden ensimmäisenä näyttelynä nähdään kuvataiteilija Heli Kuparisen Marie et Maximilien. Näyttely käsittelee Ranskan vallankumousta, ja erityisesti aikakauden kahta merkittävää hahmoa: Marie Antoinettea ja Maximilien Robespierreä. Vaikka Marie Antoinette ja Robespierre olivat vallankumouksen vastakkaisilla puolilla, heidän elämässään oli monta yhtymäkohtaa. He elivät lähes samaan aikaan ja olivat melkein samanikäisiä kuollessaan. Molemmat kokivat kohtalonsa giljotiinissa.

Heli Kuparinen (s.1966) valmistui Helsingin Kuvataideakatemiasta vuonna 1995. Sen jälkeen hän on pitänyt näyttelyitä Suomessa ja Pietarissa. Hänen kuvakielensä on esittävää. Kuparisen teosten aiheet ovat usein pohjautuneet menneeseen maailmaan, esimerkiksi 1990-luvulla maalattu sarja 1900-luvun alun suomalaisista mestaripainijoista. Kuparinen pyrkii käsittelemään nykyajan ilmiöitä etäännytetysti menneisyyden kautta.

Heli Kuparinen maalaa pääasiassa öljyväreillä ja luottaa perinteisen maalauksen voimaan. Lisäksi hän käyttää toisinaan akryyliä ja temperaa maalauksissaan. Viime aikoina hän on tehnyt myöskin esinekoosteita.

Ranskan vallankumous ja sen erilaiset ihmiskohtalot ovat askarruttaneet Heli Kuparista jo nuoruudesta lähtien. ”Miksi ihmiset tekevät äärimäisiä tekoja?  Miksi toisen asemaan on niin vaikea asettua? Ranskan suuri vallankumous on ollut Euroopan historiassa käännekohta. Silloin uskallettiin ensimmäisen kerran vaatia oikeutta köyhille. Sama vaatimus on läsnä myös nykyajan Euroopassa ja globaalisti.”

Heli Kuparinen on halunnut näyttelyssä nähtävillä maalauksillaan käsitellä Euroopan historian yhtä tärkeintä tapahtumaa kahden merkittävän ihmiskohtalon kautta. Näyttely koostuu maalauksista, mutta nähtävillä on myös installaatio ja kaksi dioraamaa.

Heli Kuparinen: Marie et Maximilien Ranskan instituutin kirjastossa 17.9.–23.11.