Ranskalaista elokuvaa juhlitaan lokakuun lopussa jo toista kertaa yhtäaikaisesti Itämeren kummallakin rannalla, Helsingissä ja Tallinnassa!

Ranskalaisen elokuvan festivaali valloittaa 28.–31.10.2015 Helsingissä Kino Engelin ja Kino Sherylin.

Tämän vuoden festivaalin teemana on ohjaaja Benoît Jacquotn tuotanto, ja ohjelmistossa nähdään muun muassa upouusi Diary of A Chambermaid, jonka pääosassa komeilee yksi ranskalaisen nykyelokuvan kuumimmista nimistä, Léa Seydoux (mm. Adèlen elämä, uusi Bond-elokuva Spectre).

Virolaisen Kultuurikuld MTÜ -yhdistyksen ja Ranskan instituutin järjestämä pienois-festivaali nostaa esiin joka vuosi yhden ranskalaisen elokuvan tähdistä: tänä vuonna teemana on arvostettu ohjaaja Benoît Jacquot. Jacquot’n monipuolista tuotantoa nähdään 1990-luvulta aina vuoteen 2015. Helsingin ohjelmassa on kuusi eri elokuvaa seitsemässä näytöksessä.

Benoît Jacquot (s. 1949) on yksi sukupolvensa arvostetuimmista ranskalaisista ohjaajista. Suomessa hänen tuotantonsa tunnetaan vielä melko huonosti, mutta Ranskassa elokuvat keräävät katsojia ja kriitikoiden kehuja. Eritoten naisnäyttelijät tuntuvat kilpailevan roolista Jacquot-elokuvassa, ja ohjaaja onkin toistuvasti saanut houkuteltua upeita roolisuorituksia pääosatähdiltään Isabelle Huppertistä Catherine Deneuveen. ”Benoît Jacquot, the Director Who Loves Women” otsikoi The New York Timeskin Farewell, My Queen -elokuvan tiimoilta tehdyssä haastattelussa.

Marguerite Durasin elokuvien assistenttina aloittaneen Jacquot’n ensimmäiset pitkät elokuvat ilmestyivät jo 1970-luvun lopulla, mutta kansainvälistä mainetta alkoi tulla viimeistään vuonna 1995 julkaistun, nuoren Virginie Ledoyenin uran laukaisseen A Single Girl -elokuvan myötä. Jacquot’n tuotanto on teemoiltaan ja tyylilajeiltaan äärimmäisen monipuolinen, mutta sen punaisena lankana kulkee loputon kiinnostus ihmisiä ja heidän keskinäisiä suhteitaan kohtaan.

RANSKALAISEN ELOKUVAN FESTIVAALIN OHJELMA HELSINGISSÄ:

Keskiviikko 28.10.2015

  • Kino Sheryl klo 19.00: Avajaisnäytös –Diary of a Chambermaid (Journal d’une femme de chambre, 2015) K12, 96 min

Octave Mirbeaun klassikkoromaanin Journal d’une femme de chambre (1900) ovat jo elokuvaksi sovittaneet suurnimet Jean Renoir (1946) ja Luis Buñuel (1964), nyt on Benoît Jacquot’n vuoro. Cannesin festivaalin kilpailusarjassa ensi-iltansa saanut Diary of a Chambermaid oli yksi vuoden 2015 elokuvatapauksia, onhan pääosaankin saatu yksi tämän hetken suurimmista tähdistä, Léa Seydoux (mm. Adèlen elämä ja uusin Bond-elokuva Spectre).

Kuten alkuperäinen kirja, elokuva kuvaa 1800- ja 1900-luvun vaihteen luokkayhteiskuntaa kamarineidon silmin. Seydoux’n näyttelemä kunnianhimoinen, kaunis Célestine on täynnä inhoa isäntäväkeänsä ja epäreilua asemaansa kohtaan. Uuden aatelisperheen palveluksessa riesana ovat jälleen kerran isännän lähentelyt ja emännän pompottelu. Célestinen kiinnostus kohdistuu mystiseen puutarhuriin Josephiin (Vincent Lindon),  joka taas saattaa olla sekaantunut kamalaan tapahtumasarjaan. Maalaiskartanon ilma on sakeana murhamysteerejä ja seksuaalisia himoja, sekoittuupa mukaan myös annos aikakauden poliittiselle ilmapiirille ominaista antisemitismiäkin. Léa Seydoux suoriutuu upeasti roolistaan sanavalmiina ja omanarvontuntoisena Célestinenä, jota Buñuelin versiossa näytteli legendaarinen Jeanne Moreau.

 

Torstai 29.10.2015

  • Kino Engel klo 18.00: Adolphe (2002), K12, 102 min

Eletään 1800-luvun alkua. Nuori, komea Adolphe (Stanislas Merhar) on provinsiaaliseen elämäänsä kyllästynyt, ja päättää vietellä kymmenen vuotta vanhemman naisen, viehättävän kreivinvaimon Ellenoren (Isabelle Adjani).  Alun vastustelujen jälkeen käykin niin, että Ellenore rakastuu päätä pahkaa nuoreen hurmuriin. Mutta Adolphen kiinnostus on häilyväistä, ja mitä suurempiin tekoihin Ellenore on valmis rakkautensa vuoksi, sitä vähemmän intohimoa Adolphe tuntee. Ohjaaja Benoît Jacquot kertoo Ellenoren ja Adolphen epätyypillisen rakkaustarinan intensiivisesti ja hienovaraisesti. Arvostetun Télérama-lehden kriitikko kuvaili Adolphen olevan ”majesteetillisen kaunis, kuin veistos liikkeessä”. Elokuva perustuu Benjamin Constant’n samannimiseen romaaniin (1806), joka ilmestyessään aiheutti pienoisen skandaalin, sillä se käsitteli osittain todellisia, tunnettuja ihmisiä.

  • Kino Sheryl klo 20.15: Seventh Heaven (Le Septième ciel, 1997) K12, 91 min

Sandrine Kiberlain ja Vincent Lindon esittävät Seventh Heaven -elokuvassa avioparia, jonka liitto on murenemassa. Vaimo Mathilde, kaunis nuori asianajaja, on masentunut, pyörtyilevä kleptomaanikko. Vanhempi aviomies Nico ei osaa tyydyttää vaimoaan. Kun Mathilde kohtaa mysteerisen psykoterapeutin ja aloittaa hyponotisointisessiot, joilla onkin dramaattinen vaikutus. Alitajunnan ja seksuaalisuuden syvissä vesissä luoviva elokuva kehittyy lopulta kohti lähes trillerimäistä mysteeriä.

 

Perjantai 30.10.2015

  • Kino Engel klo 18.00: Villa Amalia (2007), K12, 91 min

”Villa Amalia on oodi pääosanäyttelijälleen” totesi Télérama-lehti elokuvan ilmestyessä. Sukupolvensa ehkä paras ranskalainen naisnäyttelijä Isabelle Huppert onkin yhdessä elämänsä rooleista Annina, huippupianistina, joka päättää jättää avomiehensä saatuaan tämän kiinni suutelemasta toista naista. Kyse ei kuitenkaan ole tavanomaisesta eroelokuvasta: Ann ei päätä jättää ainoastaan miestä, vaan koko siihenastisen elämänsä, asuntoineen ja puhelinnumeroineen kaikkineen. Eräänä päivänä hän vain katoaa. Uusi elämä saattaa löytyä italialaiselta saarelta, Villa Amalia -nimisestä talosta.

  • Kino Sheryl klo 20.30: Diary of a Chambermaid (2015)

 

Lauantai 31.10.2015

  • Kino Engel klo 18.00: Right Now (A tout de suite, 2004) K16, 95min

Pariisi, 1970-luku: porvarillisen perheen tytär tapaa yökerhossa nuoren marokkolaistaustaisen miehen. Miehessä on jotain erilaista, jotain, joka vetää tyttöä puoleensa hurjalla intensiteetillä. Lyhyen seurustelun jälkeen puhelin soi eräänä iltana: poikaystävä on keskellä väkivaltaista pankkiryöstöä, poliisi kannoillaan. Alkaa uskomaton tapahtumasarja, jonka myötä nuoripari pakenee miehen rikostovereiden kanssa Espanjaan, Marokkoon ja Kreikkaan, ryöstörahat mukanaan.

Benoît Jacquot’n elokuva on valmistunut vuonna 2004, mutta se huokuu 60-70-luvun parhaimpien uuden allon elokuvien henkeä aina kauniista mustavalkoisesta kuvauksesta alkaen. Vaikka elokuva perustuu dramaattiseen tositarinaan, on se kaukana aiheella mässäilevästä melodraamasta. Isild Le Bescon lumoava pääosan roolisuoritus kannattelee tarinaa, joka juoksee läpi Euroopan ja Pohjois-Afrikan maisemien. Elokuvan ilmestyessä lähes kaikki tärkeimmät elokuvakriitikot antoivat sille viisi tähteä – Jacquot’n loihtiman maagisen tunnelman koettuaan ymmärtää miksi.

  • Kino Sheryl klo 16.00: A Single Girl (La Fille seule, 1995), K12, 90min

Yhdeksäntoistavuotiaan Valérien päivä ei ole kovin tavanomainen: aamukahvilla hän ilmoittaa työttömälle poikaystävälleen olevansa raskaana, ja heti seuraavaksi vuorossa on ensimmäinen työpäivä hienon hotellin huonepalvelussa. Reaaliajassa kuvattu 90-minuuttinen elokuva seuraa Valérien aamua töissä, kun tämä kamppailee tulevien päätöstensä kanssa, yrittää soittaa äidilleen, juttelee työkavereilleen, ja ennen kaikkea tarjoilee aamiaisia huoneisiin, joissa majailevilla asiakkailla on omat kohtalonsa, huolensa ja ilonsa. Aamun kääntyessä päivään on Valériekin tehnyt päätöksensä. Vuonna 1995 ilmestynyt A Single Girl aloitti Benoît Jacquot’n uran toisen, menestyksekkään vaiheen ja toi tälle kansainvälistä mainetta. Nuori Virginie Ledoyen oli roolistaan ehdolla ”Ranskan Oscarin” eli César-palkinnon saajaksi.

 

Yhteistyössä mukana:

partenaires2