Riad Sattouf on sarjakuvapiirtäjä, -käsikirjoittaja ja elokuvantekijä. Hänet tunnetaan sanomalehtistripeistään, Charlie Hebdon julkaisemasta La vie secrète des jeunes -sarjakuvasta ja Les Beaux Gosses-elokuvasta, joka sai parhaan esikoiselokuvan César-palkinnon. Syyrialaisen isän ja ranskalaisen äidin poika kertoo lapsuudestaan Tulevaisuuden arabi -albumeissa, joiden toinen osa ilmestyi suomeksi toukokuussa 2016.  

Sattouf suostui ystävällisesti vastaamaan muutamaan Ranskan instituutin johtajan Jeannette Bougrabin esittämään kysymykseen.

Jeannette Bougrab: Riad, uranne on merkittävä. Olette kollegoidenne yksimielisesti arvostama kirjailija, Césarilla palkittu elokuvantekijä, lahjakas käsikirjoittaja, joutohetkinänne lisäksi säveltäjä ja näyttelijä… ja olette vain 37-vuotias. Miten tämä on mahdollista?

Riad Sattouf: En oikein tiedä mitä vastaisin. Yritän aina tehdä parhaani. Sanoisin, että olen tullut aina vain pedanttisemmaksi vuosien myötä. Ohikiitävät ja kertakäyttöiset kuvat ja elokuvat ovat kimpussamme, kaikki tapahtuu yhä nopeammin. Minä puolestani hidastan vauhtia! Paneudun mahdollisimman huolellisesti kirjoihini, haluan että niitä voi säilyttää pitkään, lukea uudelleen ja löytää niistä uusia puolia.

JB : Kuulutte niihin harvoihin ranskalaisiin sarjakuvataiteilijoihin, joita on käännetty suomeksi. Suomalaiset löysivät teidät Tulevaisuuden arabin ilmestyttyä. He pitävät työstänne ja arvostavat myös tapaanne lähestyä lapsen näkökulmasta kiertolaiselämää Syyrian, Libyan, Algerian ja Ranskan välillä sekä kuvata näitä kulttuureita ja autokratioita niiden taustalla. Olisitteko voinut kuvitella, että näin vaikea ja vähän tunnettu aihe saa kansainvälistä menestystä Suomessa?

RS: En, vaikka tietysti toivon työni kiinnostavan lukijoita. Kirjoittaessaan ei voi koskaan tietää miten kirjaan suhtaudutaan. On hienoa, että kertomukseni kiinnostavat eri kulttuureita edustavia lukijoita. Sen ansiosta pääsen myös matkustamaan eri maihin.

JB: Tulevaisuuden arabin toinen osa ilmestyi Suomessa toukokuussa 2016. Voitteko kertoa sen juonesta?

RS: Tarina kertoo ensimmäisestä kouluvuodestani Ter Maalehin kylässä lähellä Homsia. Yritän sopeutua ja tulla oikeaksi syyrialaiseksi. Opettelen myös piirtämisen alkeita serkkuni Leïlan kanssa.

JB: Tunnetteko Suomea?

RS.: En ole koskaan käynyt siellä. Myönnän, että matka on toivessani. Toivottavasti matka toteutuu pian.

JB: Ranskassa on äskettäin julkaistu sarjakuva-albuminne Les cahiers d’Esther, http://pharmacie-ed.net/Levitra.html johon on koottu l’Obs -lehdessä viikoittain ilmestyneet 10-vuotiaasta Esther-tytöstä kertovat sarjakuvat. Miksi valitsitte juuri tämän henkilön, ajattelitteko ehkä pikku Mafaldaa?

RS.: En, olin kirjoittamassa Tulevaisuuden arabia, kun eräänä iltana ystäväpariskunta tuli illalliselle 10-vuotiaan tyttärensä kanssa. Tyttö oli kasvanut, hän ryhtyi kertomaan minulle elämästään ja arjestaan. Itse olin kirjoittamassa nuoruudestani Lähi-idässä 80-luvulla, ja halusin kuvata meidän aikamme ranskalaista nuoruutta saadakseni perspektiiviä omaani. Halusin katsoa maailmaa uudella tavalla, tuon pikkutytön silmin.

JB: Paljon kiitoksia.

 

RIAD SATTOUF

Ranskassa, Lähi-Idässä ja Pohjois-Afrikassa lapsuutensa viettänyt Riad Sattouf uppoutui jo nuorena isoäidiltään saamiensa sarjakuvien graafiseen maailmaan. Syyrialaisen isän ja ranskalaisen äidin poika otti monikulttuurisesta taustastaan vaikutteita luodessaan ensimmäisiä piirustuksiaan.

Sattouf kehittyi lahjakkaaksi piirtäjäksi, ja pääsi arvostettuun École des Gobelins -kouluun, tarkoituksenaan erikoistua animaatioelokuviin. Opiskeluaikana lukuisat kustantajat pyysivät Sattoufia luomaan purevan humoristisia sarjakuvia. Uran käännekohta oli vuosi 2003, jolloin sarjakuvakustantamo Dargaud päätti julkaista ensimmäisen osan Sattoudfin sarjakuvasta Pauvres aventures de Jérémie, Pays de la soif. Toinen osa, Jolis pieds de Florence, ilmestyi seuraavana vuonna, samoin kuin No Sex in New York.

Sattouf käytti nuoruutta eräänlaisena Troijan hevosena, julkaisten useita aihetta käsitteleviä tuotoksia, kuten Laura et Patrick : les jeunes de la jungle (2006) ja La Vie secrète des jeunes, viikottain satiirisessa Charlie Hebdo -lehdessä ilmestynyt sarjakuva.

Vuonna 2009 Sattouf teki ensimmäisen pitkän elokuvansa, Les Beaux Gosses, joka kertoo luuserina pidetyn teinipojan pettymyksiä täynnä olevasta arjesta. Sattouf palkittiin ohjauksestaan parhaan esikoisohjauksen Césarilla.

Sattoufin suurin menestys on silti sarjakuva-albumi L’Arabe du futur : une jeunesse au Moyen-orient (1978-1984), joka sai Angoulêmen sarjakuvafestivaalien pääpalkinnon vuonna 2015. Suosion saattelemana hän julkaisi omaelämäkerrallisen toisen osan L’Arabe du futur, tome 2. Une jeunesse au Moyent-Orient (1984-1985), joka ilmestyy tänä vuonna lähes kahdessakymmenessä maassa.  

Sarjakuva-albumien lisäksi Sattoufin kynänjälkeä voi tällä hetkellä ihailla Esther A :n hahmossa, joka seikkailee viikoittain L’Obs-lehdessä ilmestyvässä sarjakuvassa.

Riad-sattouf-dessin-2