Ranskan instituutin, Goethe-instituutin, Helsingin yliopiston ja Aix-Marseille-yliopiston yhteisesti 11.3.2020 järjestettävässä opintopäivässä keskustellaan monikielisyydestä, kielistä yhteisenä omaisuutenamme, kielten välittämisestä ja niiden esteistä. Näkökulmina ovat kielet, puhujat, kielen historia, liikkuvuus ja kestävyys.

  • Languages: standards, attitudes to registers and accents, validation and valorisation of particular varieties, regulated and less regulated spaces, language and racism…
  • Speakers: licensed and ‘illegitimate’ speakers, linguistic closure vs. openness to new speakers…
  • History: colonial languages in postcolonial societies, metropolitan and appropriated forms of colonial languages, teaching of colonial languages, attitudes to indigenous languages, language and nationalism, decolonial visions of language-sharing
  • Mobility: Multilingualism management in contexts of migration: support for repertoires, Finnish as a second language, multilingualism vs. bilingualism in English +…
  • Sustainability: strategies and visions for viable and sustainable multilingual ecologies, at schools, in universities and beyond, plain language (selkokieli)…

Opintopäivä on kohdennettu kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneita oppimisesta, opettamisesta ja kielistä tiedonvälittämisen välineenä: kieltenopettajille, muille kielten ammattilaisille, opiskelijoille, tutkijoille, kielten suunnittelusta vastaaville asiantuntijoille ja tietysti kielenoppijoille itselleen. Opintopäivä koostuu:

  • Helsingin ja Aix-Marseille yliopistojen opettajien ja tutkijoiden puheenvuoroista kielten opettamisen ja välittämisen näkökulmasta monikulttuurisissa yhteisöissä
  • Paneelikeskustelusta kielellisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden tärkeydestä
  • Työpajoista, joissa osallistujat pääsevät kokeilemaan innovatiivisia kielenopetuksen menetelmiä

Opetustilanteet käsittävät seuraavat kielet: suomi, somalia, venäjä, englanti, ranska, wolof, saksa, swahili, hindu, urdu, ruotsi ja heprea.

Huom! Työpajat ovat ensisijaisesti tarkoitettu ala- ja yläkoulun kielten opettajille.

Ilmoittaudu Eventbriten kautta päivän eri tilaisuuksiin.


9:00-12:00
Athena 302, Siltavuorenpenger 3 A

Presentations: How can languages be shared and co-owned?

Time Presentation
9:00-9:30 Coffee, Registration and welcome

Ulrike Eichstädt (Goethe Institut) Marie-Laure Lions-Olivieri (Institut français de Finlande), Friederike Lüpke (University of Helsinki)

9:30-10:00 Sabine Kraenker, Christian Rink, Olli-Philippe Lautenbacher, Joel Montserrat, Dominique Lüscher (University of Helsinki): A pilot course in German, French and Finnish; our perception of the experiment in the middle of the semester as teachers, interpreters and students
10:00-10:30 Lotta Aunio (University of Helsinki): Swahili: National language and Lingua Franca
10:30-11:00 Salla Kurhila (University of Helsinki): Plurilingual practices in workplace meetings
11:00-11:30 Sandrine Eschenauer (Aix-Marseille University): Language mediation and empathy: theatre practice to improve language learning at school
11:30-12:00 Liban Ali Hersi (University of Helsinki): Modernization of Somali textbook materials in collaboration with teachers of Finnish as a second language

 

13:00-14:00
Tiedekulma Stage Tiedekulma Stage, Yliopistonkatu 4

Round-table discussion:

Why should we care about linguistic diversity and multilingual ecologies?

Participants:

Sandrine Eschenauer: associate professor at the Aix-Marseille University (LPL UMR 7309) in the field of language sciences/didactics of foreign languages.

Heini Lehtonen: sociolinguist currently working as a senior lecturer of university pedagogy in the Centre for University Teaching and Learning (HYPE) at the University of Helsinki.

Friederike Lüpke: Africanist linguist specializing in the study of Mande and Atlantic languages, and Professor of African Studies at the University of Helsinki.

Elizabeth Peterson: sociolinguist who specializes in topics of language contact and language attitudes.

Laura Siragusa:  linguistic anthropologist, whose research interests comprise questions related to the revival of heritage languages, language ecology, verbal art and its relations to non-human animals and other beings, domestication, and health.

 

14:00-17:00
Think Lounge at Tiedekulma, Yliopistonkatu 4

Interactive workshop sessions: Sharing in practice

(participants sign up for one of three groups per slot)
Time slot Workshops
14:00-14:45 Language taster Somali

(Liban Ali Hersi)

Language taster Wolof

(Miriam Weidl)

Foreign language learning with performative theatre – best practice

(Sandrine Eschenauer)

14:50-15:35 The LILIEMA repertoire- based literacy programme: taster and language tree activity

(Miriam Weidl)

The LILIEMA repertoire- based literacy programme: taster and language tree activity

(Friederike Lüpke)

Nationalism and the perception of language: Nationalism and the perception of languages – examples from Hebrew and Hindi/Urdu

(Riikka Tuori & Mikko Viitamäki)

15:35-16:00 Coffee break
16:00-16:45 Language taster Swahili

(Teresa Temu)

Language taster Wolof

(Miriam Weidl)

Foreign language learning with performative theatre – best practice

(Sandrine Eschenauer)

16:45-17:00 Closing remarks and event evaluation

Download:
The poster
The program