15.8.-14.9. – Kino Regina

Ranskan uuden aallon ikoninäyttelijä Jean Seberg (1938–1979) nousi nopealla vauhdilla konservatiivisen Iowan maissipelloilta modernin eurooppalaisen glamourin ja dekadenssin ytimeen, mutta henkilökohtaisen elämän ongelmat, poliittinen radikalismi ja FBI:n vainokampanjat sabotoivat lupaavan uran ennen kuin se kunnolla alkoikaan.

Lue lisää


Ohjelma

LES HAUTES SOLITUDES (1974)

Uran viimeinen taiteellinen täysosuma on sisäiseen huutoonsa tukahtuva moderni mykkäelokuva, melkein dokumentti näyttelijättären senhetkisestä sieluntilasta. Lääkepöhnäinen sumea itsetuho tallentuu filmille sellaisenaan, eikä kameran ja kohteen välille jää mitään ylimääräistä.

Lue lisää


LILITH (1964)

Nymfomaani-lumoojattaren rooli Rossenin testamentiksi jääneessä mielisairaalakuvaelmassa oli Sebergin uran huipentuma ja ennakoi samalla aavemaisesti näyttelijättären oman elämän pirstaloitumista. Veden äärelle liukuva hulluuden runoelma sykkii jazzin rytmejä, viiltää syvältä ja todentaa usein hukatun potentiaalin täydessä hehkussaan.

Lue lisää


LINNUT KUOLEVAT PERUSSA (1968)

Les oiseaux vont mourir au Pérou

Seberg ehti työskennellä kaikkien kolmen aviomiehensä ohjauksessa, ja tuon juonteen räikein saavutus lienee Romain Garyn vihamielisen nihilistinen näky seksuaalipatoutumien piinaamasta masentuneesta Adrianasta. Kulttielokuvan statuksen helposti ansaitseva art house -harhailu kaartuu armottoman paljaaksi kovan budjetin kotivideoksi.

Lue lisää


TAPAAN (1963)

In the French Style

60-luvun töiden vakiokaavaksi asettui Pariisiin muuttaneen puhtoisen amerikkalaistytön asteittainen vajoaminen syntien yöhön. Näistä viritelmistä onnistunein syntyi aliarvostetun Robert Parrishin hellässä huomassa, jossa Sebergin hermostuneemmat maneerit ja töksähtelevyys väistyivät sensitiivisen, tasapainoisen tulkinnan tieltä.

Lue lisää


TERVETULOA IKÄVÄ (1958)

Bonjour Tristesse/Ett moln på min himmel

Ihanan elämän ranskalaissisaressa isä ja tytär täyttävät sisäistä tyhjyyttään irtosuhteilla ja juhlinnalla, kunnes moraalin rappiota kyseenalaistava muukalainen rikkoo lumouksen ja tytär ajautuu törmäyskurssille vapauttaan uhkaavan naisen kanssa. Truffaut’n ja Godardin huomion herättänyt rooli sinetöi Sebergin tähtikuvan piirteet. Lauantain näytöksessä paikalla sarjan kuraattori Lauri Timonen.

Lue lisää


VAPAA PAKOTIE (1964)

Echappement libre

Vapaa pakotie esittelee toisenlaisen Sebergin; kepeän, rennon, vitsikkään, kohtalokkaan ja ei-neuroottisen modernin seikkailijattaren, jonka vastapooliksi asettuu vetelän karismaattinen mutruhuuli-Belmondo. 007 ja Kultasormi -klassikkoa hyvinkin muistuttava, auringossa kylpevää Eurooppaa läpileikkaava viihderymistely ei ota itseään turhan vakavasti, mutta kantaa kestonsa kiitettävästi.

Lue lisää


VIIMEISEEN HENGENVETOON (1960)

À bout de souffle/Till sista andedraget

Elokuvataiteen pelisäännöt lähes yksinään uusiksi sekoittaneessa rakkauden, kuoleman ja vetelehtimisen kudelmassa Godard loihti esiin eroottisesti raukean, välinpitämättömän, petollisen ja enigmaattisen Sebergin. Alkukuvana nähdään Patricia-hahmon myöhemmistä vaiheista kertova vapaamuotoinen ”jatko-osa”.

Lue lisää